در قالب word و در 100 صفحه، قابل ویرایش.
فهرست :
- فصل اول
مسجد در معماري ايران
عملكردهاي مساجد مختلف
خصوصيات فضاهاي كالبدي مسجد
- فصل دوم
مسجد جمعه يزد
مسجد جامع قديم
مسجد جامع نو
كتيبهها
فضاي جلوخان
سردر و پيش درگاه
دهليز (كرياس)
منار
شبستان شرقي
شبستان غربي
شبستان شاهزاده
صحن داخلي
ايوان اصلي
زير گنبد
دالانها و شاه نشينهاي متصل به ايوان
در و درگاههاي شمالي و غربي
پاياب
سنگهاي قبر غيره منصوب
كتابخانه
- فصل سوم
تزيين در معماري
انواع تزئينات
كتيبهها
تزئينات هندسي
تزئينات گياهي
نكاتي راجع به تزئينات
تأثير رنگ در تزئين معماري
بررسي رنگها
رنگ سفيد
رنگ آبي
رنگ قرمز
رنگ زرد
رنگ سبز
كنارهم قرارگيري رنگها
معماري و نگارگري
نگاهي به اشكال هندسي و تطابق آنها با رنگهاي اصلي
رنگها در شب
جلوه رنگ در كاشي معرق
طلوع و غروب
مفهوم نقوش
- فصل چهارم
مصالح تزئينات در مسجد جامع يزد
آجر
گچ
سنگ
چوب
كاشي
تاريخچة ظهور و انحطاط
انواع كاشي
مقرنس
پيوست
پيوست
تصاوير پروژه عملي
هنر جوهرهاي است كه در ذات هر ايراني به فضل الهي به وديعه نهاده شده است. به همين علت جلوههاي هنر در تمام مظاهر و مقوله هاي زندگي ايراني مانند: معماري، نقاشي ، خط و كتابت ، پارچهبافي، قالي وگليمبافي، فلزكاري، سفالگري و ...... در طول تاريخ بروز و ظهور داشته و دنيايي از زيباييها، ذوق، خلاقيت و ابتكار را پديد آورده است.
يكي از مظاهر انعكاس هنر ايراني در معماري اين سرزمين است. هنرمند معمار ايراني، از ابتداي كار و از هنگام بكارگيري آجر كه از مصالح اوليه احداث بنا به شمار ميرفته زيباترين نقشها و طرحها را هنگام احداث ديوارها و پوشش گنبد ها وگوشواره ها، مقرنسها و طاقنماها خلق كرده است و در روند تكاملي آن با گره چيني، گلاندازي، گرهسازي و آجركاري خفته و رفته، شاهكارهاي بينظيري را به وجود آورده است.
هنگام استفاده از گچ با خلق گچبريهايي با نقوش هندسي، گياهي، دنيايي از خلاقيت را كه در دنيا بي نظير ميباشد آفريده و در استفاده از چوب براي پنجره ها و درها با بهرهگيري از فنوني نظير منبت، مشبك، معرق، كندهكاري، خاتمسازي و نقاشي روي چوب، اعجاز باور نكردني را پديد آورده است.
براي تزيين بنا از كاشيهايي نظير يك رنگ، هفت رنگ، معرق، طلايي و .... شيشه و آيينه در شكلها و رنگها و ابعاد گوناگون، مدد جسته و دنيايي از زيبايي و خلاقيت و هنر را عرضه كرده و همه اينها به همراه حجاريهاي زيبا، بنا هايي را در جاي جاي ايران بر پا و استوار كرده است.
بدون ترديد تحقق اين همه زيباييها و خلاقيت جز به مدد عشق به معبود امكانپذير نبود، چرا كه بيشترين جلوه آنها را در مسجد، محراب و زيارتگاه ميتوان ديد.
بناهاي مذهبي، همواره مورد احترام و توجه ملل و اقوام مختلف در طول تاريخ بوده است، و به لحاظ همين اهميت، پيوسته كاملترين تجربه هاي هنري هنرمندان برجسته هر دوره تاريخي در خدمت معماري و تزيين نقوش به كار رفته در احداث چنين اماكني بوده است. اين علاقه و توجه و بذل سرمايه هاي مادي و معنوي، نه از باب منافع اقتصادي و اغراض مادي، بلكه بر مبناي كشش و علاقهاي قلبي بر اساس گرايش فطري مردم به مكاتب الهي بروز كرده است. چه بسا مردمي كه با مشكلات و تنگناهاي اقتصادي قرين بوده، اما در سرمايهگذاري براي مظاهر معنوي، از جمله بناهاي وابسته به مقدسات مذهبي، از هيچگونه ايثاري فروگذار نكرده اند.
بناهاي رفيع و با شكوهي كه در طول تاريخ براي معابد، مساجد و كليساها، سربرافراشتهاند، با يك پشتوانه قلبي و عشق حقيقي همراه بوده است.
در تاريخ اسلام، مسجد در رأس توجه مردم، به ويژه هنرمندان معتقد به مباني ديني قرار داشته است. در دوره هايي كه اثري ازپيشرفتهاي علمي و صنعتي در هيچ كجاي عالم ديده نمي شود، برجستهترين آثار معماري جهان، از ميان مساجد بزرگ در جاي جاي سرزمنيهاي اسلامي بر جاي مانده است، اگر چه به علل گوناگون، بويژه هجوم ارتشهاي متجاوز بيگانه به كشورهاي اسلامي بسياري از ابنيه مهم و مساجد تاريخي دچار تخريب و ويراني شده و آثار مهم مكتوب و ميراث فرهنگي مسلمين كه دستخوش غارت و آتشسوزي در كتابخانههاي مهم جهان اسلام شده است، ما را از گنجينههاي مهمي محروم كرده است، با اين حال آنچه بر جاي مانده، خود دريچهاي است براي شناخت عظمت معماري به كار رفته در بناي مساجد بزرگ تاريخي، بويژه آن كه در معماري و كاشيكاري بناها، مظاهر معنوي و مفاهيم والاي مذهبي چه در انتخاب رنگ و چه در انتخاب شكل و فرم بسيار ماهرانه تلفيق شدهاند، و فضايي به وجود آورده است كه انسان شيفته معنويت را بسوي خود مي خواند.